Een Zaanse zondag

Vandaag was de dag waar ik lang op heb gewacht (Om en nabij 6 maanden voor de pietjes precies. En natuurlijk de pietinnnen om maar niet te discrimeren). Maar daar was het dan; zon, warmte, bikini’s (In mijn geval dan, sommige mensen verklaren mij waarschijnlijk voor gek) en zonnebrand (want we willen natuurlijk geen huidkanker, zonne-allergie, 3de graadsbrandwonden of simpelweg een kleurtje krijgen). En deze heb ik benut als een soort workshop ‘How-to-be-a-Zaanstreeker’ (Tja, ligt niet echt lekker makkelijk in de mond, maar Zaankanters, zoals ze worden genoemd, zijn ook zeker niet de makkelijkste mensen.

Maar de workshop dus, want stel nou dat je deze ook zou willen doen dan moet je natuurlijk wel van begin tot eind weten wat, waar, wie en vooral hoe (het waarom weet niemand dus dat laten we achterwege). Stap 1: Verklaar dat het een zonnige dag is en je dus naar buiten moet. Dat is namelijk de regel; Regen=binnen, Zon=buiten. Niet iedereen snapt deze regel helaas, maar als kluizenaar moet je je titel ook wel eer aan doen. Stap 2: Stap op de fiets. Daar zijn Zaankanters dol op. Ze fietsen het liefst naar de andere kant van de wereld (of naar Frankrijk in het geval van ondertekende. Stel je voor; 3 weken zomervakantie, een fiets en een lui 10-jarig meisje, duidelijk geen goede combi). Ze vinden ook alles dichtbij. ‘Een fietstocht van een uur? Tuurlijk!, maar heb je misschien niet een groter rondje??’ In de Zaanstreek (als je trouwens niet weet waar dit ligt, het staat op Google. Zoek het op), heb je namelijk veel gras en weilanden. En als het mooi weer is voelen mensen zich verplicht hierlangs te fietsen om dan de rest van de week tegen iedereen te roepen dat ze zo’n heeeeeerlijke fietstocht hebben gehad. Langs lege weilanden. Waar ze al minstens een miljoen keer voorbij zijn gekomen. Dus dat.

Al met al kwam mijn hoogtepunt bij stap 3. Dat is namelijk; eten. Mijn grootste hobby. Het eten werd tijdens deze workshop genuttigd bij de Bataaf (ooit heette dit gewoon de Batavia, maar aangezien het de Zaankanters teveel moeite kostte om dit hele woord uit te spreken hebben ze het restaurant maar gewoon de Bataaf genoemd). Het terras bij dit nederige stulpje doet je denken aan een zonnige Amsterdamse gracht in oud-Zuid. Helaas wordt dit beeld verpest wanneer er stoere 14-jarige in een motorboot voorbij komen en de mensen achter je beginnen te joelen en je dus beseft dat ze allemaal zonder shirt aan tafel zitten. En dan weet je het weer; Ik zit in Zaanstad! En ach het heeft natuurlijk ook wel goede kanten; je kunt vol in de zon zitten, ze hebben eten en drinken en de serveerster vond ons erg aardig en had een hekel aan eigenlijk alle andere gasten. Dan weet je weer; er zijn hier ook echt wel normale mensen, je moet alleen even zoeken.

Na deze inspannende bezigheid kwam natuurlijk ook nog het moeilijkste; Stap 4; het terugfietsen. Dit gebeurde gelukkig niet in 1 keer (Ja stel je voor zeg). Onderweg was het namelijk nog tijd voor stap 5: het ijsje bij Mastroianni. En ja deze stap heeft een vaste locatie. Dit is namelijk het beste ijs dat ik ooit geproefd hebt (en ik heb er echt wel wat geproefd in mijn korte leven als fervent toetjeseter). Maar serieus; dit ijs is to die for (ja ik ben zo vreselijk hip). En dan heb ik het beste nog niet eens verteld; je kan hier een liter ijs bestellen! Als in 24 bolletjes ijs die je allemaal zelf mag kiezen! Meer kun je toch niet willen in het leven. En ja dit hebben we een keer gedaan, nadat we het al minstens twee jaar riepen. Dus stap 5 raad ik vooral, zelfs als je andere stappen overslaat zou ik deze nog steeds aanraden.

Dus altijd al een rondje Zaanstreek willen doen? Vraag jezelf dan eerst af wat er mis is met je. Dat is namelijk geen normaal Bucketlist puntje en ik zou hem echt schrappen. Maar je kan ook gewoon dit hippe rondje net als iedereen, om gewoon lekker uniek te zijn dan maar weer!

2 thoughts on “Een Zaanse zondag

Geef een reactie

