Museumavonturen

Een paar dagen geleden ondernam ik weer een van mijn inmiddels gebruikelijke tripjes om mijn studie te ontvluchten voor een momentje. Ik ging namelijk naar het Rijksmuseum (en dan niet omdat ik hoognodig wat cultuur moest snuiven. Nee, ik mocht nog een keer gratis heen met mijn Museumnacht bandje en als echte Nederlander maak ik hier natuurlijk gretig gebruik van!). Net voordat ik mijn reis ondernam (Oke, het is op 10 minuten fietsen van mijn huis dus niet echt een wereldreis) kwam ik erachter dat dit museum om 5 uur sluit, zelfs op donderdag (Hallo, hebben musea nooit gehoord van koopavond?!) en ik dus nog moest opschieten. Maar gelukkig als complete control-freak had ik gewoon nog anderhalf uur om het hele museum te bekijken (niet aan te raden als je schilderijen echt van dichtbij wilt bekijken). En uiteindelijk moet ik eerlijk zeggen; dit was het ingewikkeldste museum waar ik ooit ben geweest. Dit is misschien niet zo goed te begrijpen als je er zelf nooit bent geweest dus ik zal even een beschrijving geven;

Je komt binnen bij een binnenplaats met als pronkstuk het café en de souvenirwinkel (ja niet de ticketbalie dus, daarvoor moet je even verder zoeken). Vervolgens heb je meerdere plekken om te beginnen en is het vrij lastig om een goede route aan te houden, want het is niet te volgen. Dus als je denkt dat je eindelijk een soort route hebt gevonden, kom je erachter dat het museum eigenlijk door tweeën is gedeeld en je niet zomaar van de ene kant naar de andere kant kunt komen (niet echt handig als je nogal veel tijdsdruk ervaart). Maar eind goed al goed, want door mijn weinige echte interesse in schilderijen en beelden (ik bewonder vooral het gebouw en het uitzicht) lukte het me makkelijk om dit allemaal in anderhalf uur te doen.

Mijn eindelijke conclusie? Nederlanders moeten eerder dingen loslaten en weggooien.Want als we even eerlijk zijn; niet elke scherf van een Delftsblauw bordje is toch van museumkwaliteit?! En bij de zoveelste collectie van een Japanse theeset vroeg ik me af of ze niet gewoon wat opvulling nodig hadden. Dus is er toevallig een familielid heengegaan en weet je niet waar je alle troep laten moet? Het Rijksmuseum wil het denk ik graag hebben (Daarnaast hebben ze natuurlijk ook prachtige schilderijen, maar dat moet dan wel weer je interesse wekken).

Om dit geweldige avontuur af te maken ben ik een paar dagen later langs het Tassenmuseum geweest (want; meer mijn ding en ik had natuurlijk nog een gratis kaartje. Tja, als ik eindeloos veel gratis kaartjes zou hebben zou ik echt vaker naar musea gaan). Het is misschien niet het bekendste museum, maar wel weer uniek (en zo zie ik mezelf ook graag, al zou mijn moeder zeggen dat ik gewoon erg bijzonder ben. En dan niet altijd in de goede zin van het woord). Na de ontdekking van de caissière dat ik toch echt alleen was (ze dacht dat de jongen die achter mij stond mij vergezelde, maar die wachtte gewoon onschuldig op zijn vriendin) begon ik mijn bezoek bovenaan. Wederom was dit een prachtig gebouw en gek genoeg deed het me denken aan de Abercrombie-winkel alleen dan met meer licht (al kan dat al snel natuurlijk aangezien je daar bijna een zaklamp moet meenemen om de kleding te bekijken). Het museum zelf is erg klein, maar fijn en heeft een superschattig café. Ze hebben er tassen uit de oertijd (Oke, waarschijnlijk niet, maar overdrijven maakt alles gewoon zoveel leuker!) tot aan de bekende Kelly-bag en de Chanel 2.55 ,voor de kenners onder ons. En het beste aan alles is natuurlijk dat je studentenkorting krijgt als je geen gratis kaartje weet te bemachtigen!

Al met al heb ik dus weer veel geleerd afgelopen dagen (alleen niet over de dingen in het museum, omdat ik vaak te lui ben om de tekst erbij te lezen). En ben ik weer ietsje zelfstandiger geworden (een jaar geleden had ik dus nooit in mijn eentje naar een museum gegaan, laat staan twee en dan ook nog naar de film).

Hieronder vinden jullie nog een paar kiekjes van mijn geliefde tassen. Helaas was ik alleen en ben ik echt dramatisch in foto’s maken (misschien toch een keer een fotografiecursus doen, iemand tips?)

Geef een reactie

