Cultuursnuiven

Persoonlijk sta ik niet echt bekend als een cultuurgek en zal ik zeker niet de eerste persoon zijn die je gaat wakker maken om naar een museum te gaan (Serieus, laat mij maar gewoon liggen). Ik kan me nog een keer herinneren dat ik door een niet-nader-te-noemen familielid (Mijn moeder dus) vrijwillig naar een museum moest (ja, het was inderdaad heel vrijwillig). In ieder geval vond ik het al een rare belevenis om naar een museum te gaan zonder school (ik bedoel met school deed je sowieso alleen maar stomme dingen, want school was stom). Afijn (Oke, is dit überhaupt wel een echt woord of zeggen mensen dit alleen maar om mij in de war te brengen?), wij gingen gezellig naar dat museum en ik denk niet dat de werknemers iemand ooit zo snel door het museum hadden zien gaan (ze moeten vast gedacht hebben dat ik iets aan het stelen was, want met 5 minuten stond ik weer buiten). Dat was dus geen succes. En sindsdien hebben ze het bij mij in de familie gelukkig opgegeven.

Maar Amsterdam zou Amsterdam niet zijn als ze geen leuke dingen organiseren om de jongeren uit de kroeg te lokken (zodat ze vervolgens ergens anders gaan drinken, maar dat terzijde). De Amsterdamse Museumnacht was weer in aantocht en aangezien ik toch niets anders te doen had op een zaterdagavond deden wij ook vol enthousiasme mee (dat is bloedserieus, als ik iets doe doe ik het namelijk vol enthousiasme. Letterlijk, soms ben ik net een kind van 5). En wat houdt een museumnacht nou weer in? Nou precies wat de naam insinueert; je gaat in de nacht naar musea. Lijkt me glashelder. Onze eerste weloverwogen keuze was om gezellig langs Hortus Botanicus te gaan (een hele grote tuin voor mensen die dit fenomeen niet kennen). Daar kwamen we erachter dat het in de nacht donker is en er dus niet zo gek veel te zien valt. Niet zo goed weloverwogen dus als we dachten. En aangezien we in het gezelschap waren van een 11-jarige was het ook geen goed idee om ons lam te zuipen aan de bar (het schijnt dat je op je 11de nog niet mag drinken. Echt flauw ja).

Dus toen besloten we onze reis voort te zetten naar iets veelbelovenders; Artis. Ja ik hoor je denken; dat is ook buiten dus daar zie je ook niet veel. Artis heeft gelukkig ook meer te bieden dan dieren buiten, namelijk dieren binnen. Na uitgebreid bedacht 20161105_220543te hebben of een planetarium over planeten of planten ging hadden we bedacht dat we daar maar niet heen gingen (kennelijk waren we niet heel geïnteresseerd). Uiteindelijk hebben we het beste deel van Artis bezocht; het aquarium! We wisten namelijk dat we hier vissen konden bekijken. En vissen zwemmen. En dat is leuk. dus hebben we overal ‘zoek de vis’ gedaan en uiteindelijk Dory gevonden (we deden ook een keer ‘zoek de kreeft’, maar die hebben we nooit gevonden). Na deze culturele ervaring is het natuurlijk moeilijk om dit nog te overtreffen, dus dat hebben we maar niet geprobeerd. De volgende stop was het Tropenmuseum (dat museum met al die gekke poppetjes ja). Hier hebben we alles over Boeddha geleerd en ontdekte ik wat een stoepa was (het is dus niet een soort hoed of gek kledingstuk).

Omdat we natuurlijk nog helemaal geen kerk hadden bezocht, moesten we dat nog even doen (dat doen andere mensen toch ook altijd als ze cultureel doen op vakantie?). Om het allemaal een beetje leuk te houden gingen we naar waarschijnlijk de bekendste kerk van Nederland; de Nieuwe Kerk (ja die op de Dam waar de koning trouwde en alles. Niet te verwarren met de Oude Kerk die dus iets verderop staat om het allemaal even simpel te houden). Hier was het een wild feest met een catwalk, harde muziek, een bar en Marilyn Monroe look-a-likes (Nee, ik maak geen grapje. Echt niet.). Dit alles ben ik nog steeds even aan het verwerken geloof ik.

Onze laatste stop was ook wel de meest serieuze; het Anne Frank huis. Normaal is het hier een bloedserieuze boel met mensen die Ssssssttt roepen als je wat zegt. Dat was het nu ook. Niet zo mijn ding als je bedenkt dat ik niet in staat ben om 2 minuten mijn mond te houden. Ik was dus ook weer blij toen we bij het eind kwamen en ik een Spanjaard op een gitaar liedjes hoorde spelen.

Wij hebben natuurlijk lang niet alle bezienswaardigheden gezien die meededen (er zijn nog genoeg gekke musea, Portugese synagoges en Marokkaanse moskeeën die we hebben overgeslagen). Dus ben jij een echte cultuurfreak en altijd te porren voor een middagje cultuursnuiven? Ga dan maar niet, want dan heb je de meeste dingen al gezien en irriteer je je waarschijnlijk aan de mensen die hun mond niet kunnen houden en geen idee hebben wat een planetarium precies is (ik dus). Maar heb jij niet zoveel met cultuursnuiven en kun je een kerk en een bibliotheek niet van elkaar onderscheiden? Ga dan vooral, want dan is het heel leerzaam en er is overal drank te verkrijgen!

(Nog even een nachtelijk plaatje van Artis door Yanthi Timmer)

fb_img_1478519486267


Plaats een reactie